https://www.podbean.com/media/share/pb-rdvt5-187f356

I denne episode taler jeg om mindset.

Jeg dykker ned i mindsetteorien, som er udviklet af Carol Dweck og hendes team.

Groft sagt kan vi have et udviklende mindset eller et fastlåst mindset. Det som Dweck kalder et growth mindset og fixed mindset.

Jeg opfordrer og motiverer mine klienter til at arbejde med deres udviklende mindset og en tilgang til problemer og udfordringer med en ”jeg er i gang med at lære”.

Ofte er mine klienter fanget i et fastlåst mindset og en begrænsende tilgang og en statisk vurdering af deres evner på specifikke områder.

Fire tips til udvikling af et udviklende mindset:

  1. Ros for indsats og ikke for evner
  2. Motiver til og opfordr til udvikling
  3. Giv konstruktiv og anvendelig feedback
  4. Skab et positivt læringsmiljø, hvor vi hylder fejl

5.00 Hør om et elevforsøg i en 5. klasse, hvor Dweck og hendes team arbejdede med to forskellige former for feedback og hvilken effekt en lille forskel i feedback.

9.00 Hvad kendetegner et udviklende mindset i forhold til et fastlåst mindset? Hvordan forholder ”de to forskellige mindset” sig til nedenstående situationer?

Udfordringer

Forhindringer

Indsats

Kritik

Andres succes

12.00 Hvor kommer mindsettet egentlig fra?

19.00 Its not always the people, who start out the smartest, who end up the smartest – citat fra Carol Dweck. Dont judge but teach i stedet for.

Det lille ord ”endnu” kan betyde en stor forskel.

Et fejl er blot et forsøg, der ikke er lykkedes endnu.

FAIL = First Attempt In Learning

Prøv i en periode konsekvent at stille spørgsmålet: Hvad er det gode ved det?

Jeg fortæller om mine erfaringer med at arbejde bevidst med tidslinjeterapi.

Sådan stiller du spørgsmål, der nærer et udviklende mindset fremfor spørgsmål der nærer et fastlåst mindset.

35.00 Hvad er grunden til at du bruger så meget tid på din sport?

Her er der link til en Mindset test baseret på Dr. Carol Dwecks arbejde https://advising.unc.edu/wp-content/uploads/sites/341/2020/07/MINDSET-Quiz.pdf.